Communications dans GAIA

2020

  • Bergman, M., Stauffacher, M., 2020: "Wir müssen eine nachhaltige Gesellschaft aufbauen - wobei die Wissenschaft gefordert ist. GAIA 29/2: 129-131. (pdf)
  • Mader, C., Zimmermann, A.B., Diethart, M., Mulà, I., 2020: Virtual conference in higher education. GAIA 29/1: 57-59. (pdf)
  • Zingerli, C., Haller, T., 2020: Researching african environment: lessons for shared research. GAIA 29/3: 198-200. (pdf)

2019

  • Kueffer, Ch., Schneider, F., Wiesmann, U., 2019. Addressing sustainability challenges with a broader concept of systems, target, and transformation knowledge. GAIA 28/4: 386-388. (pdf)
  • Förster, R., Zimmermann, A., Mader, C., 2019. Transformative teaching in higher education for sustainable development: facing the challenges. GAIA 28/3: 324-326. (pdf)
  • Ejderyan, O., Schneider, F., Bornemann, B., Kläy, A., 2019. How social sciences and humanities can contribute to transformative science. GAIA 28/2: 160-162. (pdf)
  • Spiess, H., Bättig, M., Carabias-Hütter, V., Eberle, A., 2019. Akzeptanzforschung für die Energiewende. GAIA 28/1: 58-60. (pdf)

2018

  • Maurer, M., 2018. Combining complementary and related expertise in transdisciplinary projects. GAIA 27/4: 398-400. (pdf)
  • Schneider, P., Di Salvo, G., Paulin, N., 2018. Nachhaltigkeit an Schweizer Hochschulen. GAIA 27/3: 324-326. (pdf)
  • Kueffer, Ch., Forêt, Ph., Hall, M., Wiedmer, C., 2018. Applying the Environmental Humanities. GAIA 27/2: 254-256. (pdf)
  • Bornemann, B., Ejderyan, O., Stauffacher, M., Wäger, P., 2018. Gesellschaftliche Transformation - welche Rolle(n) für den Staat? GAIA 27/1: 182-184. (pdf)

2017

  • Balsiger, J., Förster, R., Mader, C., Nagel, U., Sironi, H., Wilhelm, S., Zimmermann, A.B., 2017. Transformative learning and education for sustainable development. GAIA 26/4: 357-359. (pdf)
  • Kläy, A., Bader, Ch., Bornemann, B., Carabias, V., Wäger, P., 2017. Monitoring und Evaluation der Agenda 2030. Reflexionen zum ersten saguf-Gespräch. GAIA 26/3: 284-286. (pdf)
  • Kueffer, Ch., Carabias, V., Schneider, A., Siegrist, D., 2017. Potenziale der Fachhochschulen für die Schweizer Umwelt- und Nachhaltigkeitsforschung. GAIA 26/2: 152-154. (pdf)
  • Moschitz, H., Moser, R., 2017. Urbane Agrikultur - Impulse für eine nachhaltige Transformation von Stadt und Land. GAIA 26/1: 65-67. (pdf)

2016

  • Ejderyan, O., Carabias-Hütter, V., Kläy, A., Moschitz, H., 2016. Stakeholder Dialogue for Sustainability. The Challenge of Thinking between Boxes. GAIA 25/4: 299-301. (pdf)
  • Carabias-Hütter, V., Eschenauer, U., Kuehn, T., Lobsiger-Kägi, E., Mildenberger, T., 2016. Die Energienachfrage steuern: Handlungsempfehlungen zur Nutzung von Smart-Meter-Daten. GAIA 25/3: 217-219. (pdf)
  • Moschitz, H., Kueffer, Ch., 2016. Urban Agriculture: Passing Fad or New Prospects for Agriculture and Cities? GAIA 25/2: 128-130. (pdf)
  • Zingerli, C., Küffer, Ch., 2016. Eine große Transformation der Schweiz: Auf Bewährtes setzen und mit Neuem experimentieren. GAIA 25/1: 66-68. (pdf)

2015

  • Kruse, S., Förster, R., Fry, P., Kläy, A., Kueffer, Ch., Moschitz, H., Wolf, P., Zingerli, C., 2015. Wissensaustausch zwischen Forschung und Praxis erfolgreich gestalten. GAIA 24/4, 278-280. (pdf)
  • Schneider, F., 2015. Nachhaltige Nutzung natürlicher Ressourcen: Der Beitrag der Sozial- und Geisteswissenschaften. GAIA 24/3: 214-216. (pdf)
  • Hall, M., Forêt, Ph., Kueffer, C., Pouliot, A., Wiedmer, C., 2015. Seeing the Environment through the Humanities A New Window on Grand Societal Challenges. GAIA 24/2: 134-136.(pdf)
  • Wilhelm, S., Förster, R., Nagel, U., Wülser, G., Zingerli, C. 2015. Zukunft gestalten: Nachhaltigkeitskompetenzen in der Hochschulbildung. GAIA 24/1: 70-72. (pdf)

2014

  • Kläy, A. 2014. Umgang mit erneuerbaren Ressourcen: Herausforderung Nachhaltigkeit. GAIA 23/4: 360–362. (pdf)
  • Kienast, F. 2014. Landschaft – immer wichtiger für Umweltentscheidungen. GAIA 23/3: 294-296. (pdf)
  • Wäger, P., Ejderyan, O., Schmid, F., Stauffacher, M., Zingerli, C. 2014. The Role of Social Sciences and Humanities in Integrative Research on Natural Resources. GAIA 23/2: 142-144. (pdf)
  • Forêt, Ph., Hall, M., Kueffer, Ch. 2014. Developing the Environmental Humanities: A Swiss Perspective. GAIA 23 /1: 67-69. (pdf)

2013

  • Carabias-Hütter, V., Moser, C., Spiess, H. 2013. Anticipating Gaps in Energy Research at Transdisciplinary and International Interfaces. GAIA 22/4: 281-283. (pdf)
  • Moschitz, H. 2013. From Project Management to Process Management. Effectively Organising Transdisciplinary Projects. GAIA 22/3: 211-213. (pdf)
  • Stauffacher, M., et al. 2013. Engagement für inter- und transdisziplinäre Forschung zur nachhaltigen Entwicklung. GAIA 22/2: 142-144. (pdf)
  • Carabias-Hütter, V., Haegeman, K. 2013. Future-oriented technology analysis to support decision-making in meeting global challenges. GAIA 22/1: 57-59. (pdf)

2012

  • Kläy, A. 2012. Nachhaltige Entwicklung an Schweizer Hochschulen: Zeit für Tritt- statt Stolpersteine. GAIA 21/4: 321-323. (pdf)
  • Zingerli, C., Schmid, F., Bolliger, J. 2012. 40 Jahre SAGUF: Zusammen mehr erreichen. GAIA 21/3: 246-248. (pdf)
  • Stauffacher, M., Zingerli, C., Fry, P., Pohl, C., Krütli, P. 2012. Science meets practice: A Winter School offers new perspectives. GAIA 21/2: 145-147. (pdf)
  • Zingerli, C., Bolliger, J., Schmid, F. 2012. SAGUF: 40 Jahre Impulse für Forschung, Politik und Gesellschaft. GAIA 21/1: 67-68. (pdf)

2011

  • Wäger, P.A., de Leeuw, B., Edelmann, X., Chan, N.C., Smrekar, O. 2011. World Resources Forum 2011: Towards a Resource Efficient Green Economy. GAIA 20/4: 277-280. (pdf)
  • Kläy, A., Heim, T., Minsch, J., Stauffacher, M., Zingerli, C. 2011. Welche Forschung führt zu Innovationen für eine nachhaltige Entwicklung? GAIA 20/3: 214-216. (pdf)
  • Fry, P., Zingerli, C., Kläy, A., Förster, R. 2011. Wissensaustausch aktiv gestalten: Erfahrungen in der Forschungspraxis. GAIA 20/2: 130-132. (pdf)
  • Minsch, J., Heim, T., Kläy, A. 2011. Innovation, eine Tochter der Freiheit. GAIA, 20/1: 61-63. (pdf)

2010

  • Jaeger, J., Schwick, C. 2010. Messbare Kriterien für die Zersiedelung. GAIA, 19/4: 303-307. (pdf)
  • Bolliger, J., Lay, G.L., Holdenegger, R. 2010. Landscape Genetics: How Landscapes Affect Ecological Processes. GAIA, 19/3: 238-240. (pdf)
  • Kläy, A., Binswanger, M., Dubas, D., Heim, T., Jacquat, O., Minsch, J., Smrekar, O., Stauffacher, M. 2010. Nachhaltige Entwicklung in der Forschungs- und Innovationsförderung. GAIA, 19/2: 152-154. (pdf)
  • Stauffacher, M., Kyburz-Graber, R., Spiess, H., Kägi, E., Roux, M., Nagel, U. 2010. Bildung für nachhaltige Entwicklung. Der Beitrag der Fachhochschulen und Pädagogischen Hochschulen. GAIA, 19/1: 72-74. (pdf)

2009

2008

2007

2006

2005

2004